Thurø Sejlklub

TS logo

Referat fra årsmøde i kapsejladsudvalget den 20. november 2017

Dagsorden

  1. Formandens/ tovholderens beretning
  2. Regnskab
  3. Valg af udvalgsmedlemmer
  4. Valg af formand og tovholder
  5. Planlægning af sæsonen 2018
  6. Evt.

Deltagere

Ole Jensen, Lars Løvschall, Bodil Fischer, Hans Knudsen, Bent Andersen, Anette Hoff, John Jepsen, Lars Richter Jørgensen, Bjerne Sørensen, Jørgen Holme, Per Røssel (ref.)

1. Formandens/tovholderens beretning

Ole fremlagde nedenstående beretning.

Årsmøde i kapsejladsudvalget.

Vinterens aktiviteter:

Den traditionelle Bowlingturnering løb af stablen d.23/2.

 Deltagerne havde en fornøjelig aften med tætte dyster, hvor de ”måske” dygtigste blev klubmestre! Turneringen sluttede med et velfortjent måltid.

I forbindelse med afslutningen af mandagssejladserne 2016 var der et udbredt ønske om, at der blev afholdt regelkursus.

TSK havde netop haft Jørgen Holme og Henrik Buchwald på regelkursus hos Dansk Sejlunion. De indvilligede i at afholde et kursus for klubbens og de omliggende sejlklubbers medlemmer. Mødet fandt sted sidst i april, der var stort fremmøde og der var udbredt tilfredshed med aftenens udbytte.

Mandagssejladserne startede d.29/4.

Igen i år har der været god tilslutning til sejladserne. Ca.40 deltagende både i gennemsnit til start. Der har været skiftende sejlforhold – blæst og stille, så der har været noget for alle.

De skiftende dommertjanser er i stor udstrækning blevet udført tilfredsstillende, og så længe vi ikke kan finde en fast dommerstab, må vi fortsætte som vanligt.

Ved sidste årsmøde blev det nævnt, at de nye gule mærkebøjer var svære at se. Dette er nu bragt i orden, da Lars har monteret reflekser og Per og Anette har monteret flag på bøjerne.

Mærke 1. ved Valborgs kasse er ligeledes blevet flyttet ud på dybere vand.

Der er kommet styr på, at man ikke må ændre banen efter 15 min. Før 1. start, ligesom der er blevet strammet op på afkortning af banerne i stille vejr.

Skiltningen af banerne er blevet bedre med anbringelsen af skiltene på begge sider af dommerbåden.

Mandagssejladserne blev afsluttet med præmieuddeling d.25/9. Der var pænt fremmøde, men vi kunne godt tænke os, at tilslutningen i fremtiden bliver lidt større.

Stævner:

Vi har i år ikke afholdt nogle stævner.

Handicap måtte aflyse deres breddestævne, hvor vi i udvalget havde tilbudt vores hjælp. Aflysningen skyldtes manglende tilslutning.

TSK plejer i forbindelse med Classic Regatta at stå for afviklingen af klassebådsløbene, men også her svigtede tilslutningen.

Øhavet Rundt:

Tilslutningen til Øhavet Rundt 2017 var desværre skrumpet en del. Der var 46 tilmeldte både mod 57 i 2016. Jeg ved ikke hvad det skyldes. Det kunne måske være udsigten til dårligt vejr, forkerte modstandere, den ærgerlige sommer eller alt muligt andet.

I hvert fald havde de der deltog en fin sejlads, med frisk vejr i starten og flot spiler sejlads fra Mads Jensens grund til mål i Gambøt.

Fredag aften før sejladsen var der pæn tilslutning til spisning og social samvær. Udvalget siger tak til pige og ungdomsudvalg for hjælpen ved arrangementet.

Ligeledes siger vi tak til seniorerne for hjælp ved opsætning og nedtagning af teltet.

I det hele taget tak til alle der på den ene eller anden måde har bidraget til afviklingen af øhavet rundt.

Ole

 

Kommentarer til beretningen:

Jørgen fortæller at Sejlunionen måske gerne vil forsøge at holde et rigtigt weekend regelkursus på Thurø i 2019.

Men i 2018 blev det aftalt at Jørgen og Henrik, om muligt, gentager det populære minikursus fra sidste år. Jørgen spørger Henrik og vender tilbage til Ole.

Lars L sørger for at det bliver koordineret med Steen Andersen, da han har et helt kursusforløb i støbeskeen.

Nedgangen af deltager til Øhavet Rundt er forsøgt stoppet ved at rykke til en weekend senere i 2018. Den 24. og 25. august 2018.

Bjerne fortalte at sejlere fra TBL og SVA har forslået alternativ rute til Øhavet Rundt, for at få flere sejlere. De store både har problemer med at komme igennem de smalle farvande.

Der blev dog enighed om at det så ikke var en Øhavet Rundt, men en anden sejlads.

Der var flere som i 2017 meldte at de havde gaste problemer. Det blev omtalt at Sejl og studer skulle spørges om gaster.

Der har været situationer hvor dommerbåden ved aftensejladserne er blevet påsejlet eller tæt på.

Derfor blev det vendt om Thurø Sejlklub skal købe en dommerbåde. Flere bådtyper blev nævnt, LM21, LM23, en katamarantype eller en kabinebådstype. Bedst af alt ville være en type med centreret førerhus med plads til personer og samtidig med en nem adgang rundt om på dækket. Som f.eks. Kertemindes dommerbåd. Men prisen for en sådan vil være et problem.

Vedligehold og ekstra broplads er også en ting der kan være problematisk.

Der kom forslag på at lave en presenningsoverbygning på Gambøt. Dette skal vendes med f.eks handicapudvalget, som bruger Gambøt meget. Bjerne lovede at tegne på denne konstruktion. Og samtidig finde nogle priser som skal på budgettet for 2018.

2. Regnskab

Lars fremlagde et regnskab som samlet var kr. 572,78 bedre end budgettet. Dette blev naturligvis godkendt.

Budgettet for 2018 blev ligeledes godkendt med en enkelt ændring for præmier til bowling og evt. udgift til ombygning af Gambøt, hvis det ikke tages af hovedkassen.

3. Valg af udvalgsmedlemmer

Steen Andersen har ønsket at udtræde af udvalget, da han har mere end rigeligt at gøre med sejlerskolen mm. Vi takker Steen meget for hans indsats.

Der ud over var der ingen som havde ønsket at træde ud.

John Jepsen og Lars Richter Jørgensen indvilligede begge i at træde ind i udvalget. Vi byder dem hjertligt velkommen.

Udvalget består herefter af: Jørgen (formand og kontaktperson til bestyrelsen), Ole (tovholder), Lars L, Lars R, John, Bent, Bodil, Anette, Hans, Poul Erik og Per.

4. Valg af Formand

Jørgen Holme indvilligede i at fortsætte som overordnet formand og bestyrelsesmedlem, og Ole fortsætter som tovholder for kapsejladsudvalget. Per lovede at hjælpe Ole så meget som muligt J

5. Planlægning af sæsonen 2018

Bjerne fortalte at han sikkert kunne få Teamet Youth Vikings til at komme og holde et foredrag om Deres deltagelse i Youth Americas Cup. Bjerne spørger om de kan en aften i januar. Arrangementet skal koordineres med ungdomsudvalget. Bjerne gør det med Mette.

Jørgen fortæller at han på DS konference har fået et input om at man bør ligge noget læring ind i f.eks. aftenkapsejladserne. Dette kan gøres med f.eks. mandskabsbytning og snak efter sejladsen.

Der er også mange ting som f.eks. strøm, trim og andre finurligheder som mange kunne have godt af at lære noget mere om, således at der ikke skal gå så mange år før man finde ud af forholdene på Lunkebugten.

Hans og Kim Isager har før holdt et kursus herom. Det blev aftalt at Hans spørger kim om de kan gentage dette.

Der kom også forslag om at man kunne få en erfaren mand med ud til en af de første sejladser. Dette skal annonceres, således at der i god tid kan findes egnede folk. Det skal annonceres på hjemmesiden, evt. som en del af tilmeldingen, og der skal gøres opmærksom på at man skal tilmelde sig dette skriftligt.

Hans foreslog at der kunne skaffes en rigtig professionel (f.eks. sejlmager), som kunne komme med ud i en rib. Dette er før forsøgt i forbindelse med trimdag for klassebåde i SSS i forbindelse med Tåsinge Rundt. Men det gik i sig selv igen.

Det blev vendt at det ville være dejligt hvis der kunne laves en op/ned bane i stedet for distancebanerne. Men der var enighed om at det vil kræve for meget af ukyndige dommere, og at mange af ”turbådene” (som vi har flest af) ikke syntes så godt om denne sejladsform.

Bowling blev besluttet til den 22. februar 2018. Bent sørger for at det kommer på hjemmesiden.

Regelkursus ved Jørgen og Henrik kan blive den 5. april 2018. Tilbagemelding til Ole. Er ok, bliver den dag.

Kursus ved Hans og Kim kan være den 19. marts 2018. Tilbagemelding til Ole.

Aftensejladserne blev aftalt til opstart mandag den 30. april 2018.

Vi forsøger at droppe den 1. lørdagssejlads pga. for ringe deltagelse da andre år og dårligt sammenfald med St. Bededagsferien i år.

Den 15. september sejles op/ned baner om formiddagen og en distance om eftermiddagen. Denne dato vælges for at undgå sammenfald med Silverrudder. Men det bevirker at sidste sejlads 2018 bliver mandag den 17. september, og præmieuddeling mandag den 24. september.

Lars tilretter dette og lægger indbydelse på hjemmesiden.

Øhavet Rundt er den 24. og 25. august 2018.

6. Evt.

Ina havde pga. andet møde ikke mulighed for at deltage, men havde afleveret et brev med 3 forbedringspunkter, som gengives her i kort form.

  1. Bedre koordinering med seniorafdelingen vedr. rydning af plads og opsætning af telt til Øhavet Rundt. Dette blev taget til efterretning, og da der er flere sammenfald mellem udvalgsmedlemmer af kapsejladsudvalget og seniorer, skal de sørge for bedre koordinering.
  2. Øhavet Rundt, hjælp til servering af suppe, fadøl mm. I forbindelse med at deltagerne kommer hjem lørdag. Det blev aftalt at der skal laves bedre aftaler omkring dette inde Øhavet Rundt 2018.
  3. Vi bør påskønne vores hjælpere noget mere. Det blev aftalt at vi skal huske at sørge godt for vores personale når vi beder om hjælp. De skal forsynes med øl, vand, kage, brændstof mm.

 

 

Print Friendly, PDF & Email